Met je leerlingen naar de film!

2017-2018

Hidden Figures

Theodore Melfi - V.S., 2016

Doelgroep(en):
SO 1e graad
SO 2e graad
SO 3e graad

Genre(s):
Speelfilm

Thema(s):
Multiculturele samenleving
Historische context
Onderdrukking
Waar gebeurd
Burgerzin

Nederlands ondertiteld, 127 min.

Links:
website

“Meet the women you don’t know. Behind the mission you do.”

We schrijven 1961. Vier jaar geleden was Joeri Gagarin de eerste mens in de ruimte, en sindsdien woedt er een ware ruimtewedloop tussen de Verenigde Staten en de Sovjetrepubliek. De Amerikanen, die het niet gewoon zijn om op de tweede plaats te eindigen, zijn vastberaden om een inhaalmanoeuvre te maken en als eerste een geslaagde maanlanding te maken. En om dat doel te bereiken kunnen ze elk briljant stel hersenen in het land gebruiken. Hidden Figures vertelt het verhaal van drie knappe koppen die meegewerkt hebben aan het Amerikaanse ruimtevaartprogramma. Katherine Johnson, Mary Jackson en Dorothy Vaughan waren vrij onconventionele wetenschappers: niet alleen waren ze vrouwen; ze hadden ook nog eens een donkere huidskleur.

Met zin voor tragiek én met lichtvoetigheid zoomt Hidden Figures in
op de kleine en grote battles die deze vrouwen moesten leveren om
hun talenten te kunnen inzetten en hun dromen waar te maken. Het
resultaat is een film over hoe een gemeenschappelijk doel bestaande
sociale conventies kan beïnvloeden. Een film over het verleggen van
grenzen, zowel in de verre ruimte als dichterbij, in onze eigen samenleving.
Of om het met de woorden van John F. Kennedy te zeggen:
“There is no strife, no prejudice, no national conflict in outer space!”

Een zeer relevante en inspirerende film!

Hidden Figures

Theodore Melfi - V.S., 2016

Educatief:

Lessen in het donker maakte in opdracht van distributeur 20th Century Fox een lesmap bij Hidden Figures. Met deze lesmap kan je vlot aan de slag in de klas. We zoomen in op de productie van de film, de thematiek en de verhaallijn, maar we geven ook interessante filmtechnische duiding.

We stimuleren je graag om van de filmbespreking een actieve reflectie te maken.
Je kan visuele ondersteuning en methodieken aangrijpen om de louter mondelinge bespreking te overstijgen.

Een greep uit de lesmap:
- Een online zoekopdracht als introductie op de film
- Interpreteer de filmtitel
- Welk beeld of welke scène verbeeldt de thematiek het sterkst?
- Kan je je een leven voorstellen zonder computer en is je kijk op wiskunde veranderd na het zien van de film?
- Doorploeg een online artikel waarin de authenticiteit van de film wordt blootgelegd
- Kijk met je leerlingen naar de documentaire “Wit is ook een kleur”. Hoe kijk je als blanke naar een gekleurde samenleving?
- Gebruik de Youtube afspeellijst die we samenstelden bij Hidden Figures (een handig overzicht van filmscènes, trailers en making of beelden)

Thema’s die in de lesmap aan bod komen zijn o.a.: De segregatie in de V.S., de rol en impact van NASA. We zoomen ook in op het bijzondere kleurgebruik en de swingende soundtrack!